11-1- قوانین مالیاتی برای خیریه ها
مالياتها همواره به عنوان يكي از ابزارهاي مهم سياستگذاري مالي با هدف تأمين درآمد، رعايت عدالت اجتماعي و تخصيص مجدد منابع و تثبيت اقتصادي از سوي دولتها به كار گرفته مي شوند.مالياتها هميشه از منابع مالى مهم دولتها بوده و بر حسب نوع دولت و نياز آن نرخ ماليات تفاوت داشته است. در نظامهاى طبقاتى، ماليات توسط برخى طبقات اجتماع (ضعفاء) پرداخت مىشد و طبقات اشراف زاده و نجبا از پرداخت ماليات معاف بودند. ولى در نظامهاى ديگر پرداخت ماليات وظيفه تمامى افراد و به صورتهاى مختلف بوده است. امروزه سيستمهاى مالياتى بسيار گسترش يافته و يكى از معيارهاى موفقيت دولتها را توان جمع آورى ماليات براى تأمين هزينههاى دولت مىدانند. علاوه بر ماليات، ديگر منابع مالى دولت، مانند درآمدهاى ناشى از فروش خدمات دولتى، درآمد ناشى از نفت و گاز، انحصارات و مالكيت دولت و در آمدهاى انتقالى، حق بيمه و سود سرمايه گذارى، تأمين كننده هزينههاى دولت است. اما موفقيت اقتصاد دولت بستگى به بالا بودن نسبت سهم ماليات به ديگر منابع دارد. در كشورهاى توسعه يافته عمده درآمدهاى دولت از ماليات تأمين مىشود. در حالى كه در كشورهاى در حال توسعه سهم ماليات مقدار ناچيزى است. (جعفرى صميمى۱۳۷۱،: ص ۲۳-۱۴)
بهرهگیری موسسات خیریه و عامالمنفعه از معافیت موضوع بند (ط) ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم، علاوه بر سایر شرایط مصرح در قوانین و آییننامههای مربوط، منوط بر نظارت سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه این دسته از موسسات است. به علاوه برخورداری از معافیتهای مالیاتی مذکور در تبصره (۱) ماده ۱۳۹ ق.م.م برای وجوهی که از فعالیتهای غیر انتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف اشخاص موضوع ماده ۱۳۹ ق.م.م و در چارچوب اساسنامه آنها تحصیل میشود، نیز مستلزم نظارت سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنان است. بنابراین نظر به آثار اجتماعی و اقتصادی معافیتهای مالیاتی اعطایی به این مؤسسات ضروری است که نظارتهای لازم به گونهای دقیق و شفاف اعمال شوند. به همین منظور، دستورالعمل حاضر ضمن تعیین فرآیند انتخاب نظار، چگونگی نظارت بر درآمد و هزینه موسسات موصوف را نیز تبیین مینماید.(اسماعیل اسماعیلی ۱۳۹۶ ص ۷۰، بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۴)
یافته ها :
این مقاله بررسی موضوع مالیات در خیریه ها و چگونگی برخورداری از معافیت به نرخ صفر میباشد
۱-قوانین مالیات مربوط به موسسات خیریه
موضوع مالیات برعملکرد برای موسسات خیریه در بسیاری از مواقع به عنوان یک چالش اصلی مطرح است. سازمان های مردم نهاد وعام المنفعه طبق بند ط و ی قانون مالیات مستقیم از پرداخت مالیات به نرخ صفر معاف میباشند. اما این معافیت مشروط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و رعایت کردن سایر ضوابط قانونی، که می توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند که جزئیات آن در قانون مربوطه به طور کامل و جامع توضیح داده شده است. بسیاری از موسسات خیریه یا اساسا از قوانین و مقررات مالیات آگاهی کافی ندارند و یا با علم به این نکته که این موسسات از مالیات معاف هستند برداشتی اشتباه که منتج به عدم رعایت قوانین ومقررات مالیاتی میشوند را پیش میگیرند.
الف) مالیات بر دارایی: مانند ۱. مالیات بر ارث ( ماده ۱۷ الی ۳۹) ۲. حق تمبر (ماده ۴۴ الی ۵۱)
ب) مالیات بر درآمد : مانند ۱. مالیات بر درآمد املاک( ماده ۵۲ الی ۸۰) ۲. مالیات بر درآمد حقوق(ماده ۸۱ الی ۸۶ ) ۳. مالیات بر درآمد مشاغل( ماده ۹۳ الی ۱۰۳) ۴. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی(ماده ۱۰۵ الی ۱۱۸) ۵. مالیات بر درآمد اتفاقی( ماده ۱۱۹ الی ۱۲۸)
(غفار زاده – علی لطفی ۱۳۹۴ صفحه ۱۱و۱۲)
درباره معافیت موسسات خیریه و عام المنفعه میتوان به ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم مراجعه کرد که بیان می دارد :
الف)موقوفات، نذورات، پذیره، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آستانهحضرت معصومه(س)، آستان حضرت احمد ابن موسی (ع)«شاه چراغ»، آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)، مساجد، حسینیهها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از پرداخت مالیات معاف است. تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه میباشد(احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
ب ) کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از پرداخت مالیات معاف است. (احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
ج) کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی صندوقهای پس انداز بازنشستگی و سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و همچنین حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارکنان و کارفرما و جریمههای دریافتی مربوطه توسط آنها از پرداخت مالیات معاف است. (احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
د )کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی مدارس علوم اسلامی از پرداخت مالیات معاف است.(۱) تشخیص مدارس علوم اسلامی با شورای مدیریت حوزه علمیه قم میباشد. (احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
ه) کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی نهادهای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات معاف است. تشخیص نهادهای انقلاب اسلامی با هیأت وزیران میباشد. (احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
و) آن قسمت از درآمد صندوق عمران موقوفات کشور که به مصرف عمران موقوفات برسد از پرداخت مالیات معاف است(احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
ز ) درآمد اشخاص از محل وجوه بریه ولی فقیه، خمس و زکات از پرداخت مالیات معاف است.
ط) کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیدهاند، مشروط بر آن که به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند (ح) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند، از پرداخت مالیات معاف است. (احمد غفار زاده-علی لطفی ۱۳۹۴)
ی) کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی و همچنین حق عضویت اعضاء مجامع حرفهای، احزاب و انجمنها و تشکلهای غیر دولتی که دارای مجوز از مراجع ذیربط باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوطه از درآمد یا حقالزحمه اعضاء آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریزمیشود، از پرداخت مالیات معاف است. (احمد غفار زاده ۱۳۹۴ ص ۷۰)
۲-وظايف ادارات امور مالياتي در قبال موسسات خيريه و عام المنفعه:
هماهنگونه که قبلاً اشاره گرديد نظارت بر درآمد و هزينه موسسات خيريه و عام المنفعه (به استثناي موارد خاص مصرح در قانون) بر عهده سازمان امور مالياتي کشور مي باشد. از اين رو ادارات کل امور مالياتي مکلفند حداکثر ظرف يک هفته از تاريخ دريافت درخواست مودي براي تعيين ناظر به ترتيب زير اقدام نمايند:
الف) چنانچه موسسه در گروه موسساتي قرار مي گيردکه وظيفه نظارت بر درآمد و هزينه آنها به سازمان اوقاف و امور خيريه محول شده است، موسسه را جهت تعيين ناظر به سازمان موصوف معرفي نمايد.
ب) موسساتي که با نظر مستقيم وزير محترم امور اقتصادي و دارايي يا رييس کل محترم سازمان امور مالياتي کشور، امر نظارت بر درآمد و هزينه آنها به ساير سازمانها يا نهادها واگذار گرديده است را جهت تعيين ناظر به سازمان يا نهاد ذيربط معرفي نمايد.
پ) براي آن دسته از موسساتي که مشمول بند (الف) و (ب) فوق نميباشند، بايد ناظر يا نظار واجد شرايط انتخاب و پس از صدور حکم به موسسه معرفي شوند. بعلاوه، تصوير اساسنامه و اساسنامه اصلاحي حسب مورد و ساير مدارك مربوط بايد در اختيار ناظر قرار داده شود. ضمناً مدت اعتبار احکام صادره براي نظار دو سال مالياتي (عملکرد) است و انتخاب مجدد نظار مذکور پس از انقضاي اين مدت، بلامانع خواهد بود.
(بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۱۴)
۳-شرايط و ويژگيهاي موسسات خيريه و عام المنفعه:
با توجه به مفاد قانونی فوق، قانونگذار شرايط و ويژگيهايي را براي موسسات خيريه و عام المنفعه بمنظور برخورداري از تسهيلات و مزاياي مالياتي پيش بيني نموده است که در ذيل به مهمترين آنها اشاره مي شود:
۱. موسسه رسماً تحت يکي از عناوين خيريه و عام المنفعه به ثبت رسيده باشد و غيرانتفاعي بودن موسسه نيز در اساسنامه تصريح شده باشد.
۲. کمک ها و هداياي دريافتي نقدي و غيرنقدي موسسه خيريه و عام المنفعه به موجب اساسنامه آن به مصرف امور فوق رسيده و اين امر نيز توسط سازمان امور مالياتي کشور تاييد شود:
۳. اساسنامه موسسات خيريه و عام المنفعه بايد متضمن اين موضوع باشد که موسسان و وابستگان طبقات اول و دوم آنان و همچنين هيات امناء و مديران موسسه حق معامله با موسسه را ندارند.
۴. اساسنامه موسسه صرفاً حاکي از اين باشد که موسسان يا صاحبان سرمايه حق هيچگونه برداشت و يا تخصيص ازمحل کمک ها و هداياي دريافتي نقدي و غيرنقدي به موسسه را ندارند و بعد از انحلال، دارايي موسسه به سازمان بهزيستي کشور يا يکي از موسسات دولتي و يا موسسات خيريه و عام المنفعه ديگر واگذار گردد.
۵. مرجع نظارت بردرآمد و هزينه موسسات خيريه و عام المنفعه، سازمان امور مالياتي کشور و ادارات تابعه و سازمان اوقاف حسب تفويض اختيار از سوي سازمان امور مالياتي خواهد بود
۶. موسسات خيريه و عام المنفعه مکلفند صورتحساب درآمد و هزينه سالانه خود را که متکي به اسناد و مدارک قابل قبول باشد، حداکثر تا چهارماه بعد از پايان سال مالي موسسه به مرجع ناظر مربوطه تسليم نمايند و مرجع ناظر موسسه نيز بايد ظرف چهارماه از تاريخ وصول صورتحساب، نتيجه رسيدگي را در مورد صورتحساب درآمد و هزينه و رعايت مقررات قانون و آيين نامه اجرايي ماده (۱۳۹) قانون اعلام و درصورت تاييد، گواهي لازم را جهت اقدام قانوني به اداره امور مالياتي مربوط تسليم نمايد.
۷. موسسات خيريه و عام المنفعه مکلف به انجام ساير مقررات مذکور در آيين نامه اجرايي مربوطه و تکاليف مقرر از جمله تسليم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زيان و کسر و پرداخت ماليات اشخاص ثالث طبق قانون مالياتهاي مستقيم خواهند بود.
۸. عدم رعايت شرايط و ترتيبات مقرر در قانون مالياتهاي مستقيم از سوي موسسات خيريه و عام المنفعه در هر سال مالي موجب محروميت از معافيت مقرر در آن سال خواهد شد.
همانطور که قبلاً اشاره شد بهره گيري موسسات خيريه و عام المنفعه از معافيت موضوع بند (ط) ماده (۱۳۹) قانون مالياتهاي مستقيم، علاوه بر ساير شرايط مصرح در قوانين و آيين نامه هاي مربوط، منوط بر نظارت سازمان امور مالياتي کشور بردرآمد و هزينه اين دسته از موسسات است. به علاوه برخورداري از معافيت هاي مالياتي مذکور در تبصره (۱) ماده (۱۳۹) ق م م براي وجوهي که از فعاليتهاي غيرانتفاعي و به منظور پيشبرد اهداف و وظايف اشخاص موضوع ماده (۱۳۹) ق. م م و در چارچوب اساسنامه آنها تحصيل مي شود، نيز مستلزم نظارت سازمان امور مالياتي کشور بردرآمد و هزينه آنان است. بنابراين نظر به آثار اجتماعي و اقتصادي معافيت هاي مالياتي اعطائي به اين موسسات، ضروري است که نظارت هاي لازم به گونه اي دقيق و شفاف اعمال گردند. (بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۶– عیسی شهسوار خجسته ۲۷/۱۱/۱۳۸۰)
۴-شرايط اعطاي معافيت موسسات خيريه و عام المنفعه:
اداره امور مالياتي بايد در رسيدگي به پرونده مالياتي موسسات خيريه و عام المنفعه و اعطاي معافيت موضوع بند ط ماده ۱۳۹ و نيز تبصره (۱) ماده مذکور ضمن انجام رسيدگي هاي معمول، به نکات ذيل نيز توجه نمايد:
۱. تسليم به موقع اظهارنامه به اداره امور مالياتي ذيربط.
۲. تسليم صورتحساب درآمد و هزينه هاي سالانه به مرجع ناظر مربوط، حداکثر تا چهار ماه بعد از پايان سال مالي.
۳. اخذ مجوزهاي لازم از مراکز ذيصلاح، پيش از اقدام به جمعآوري و صرف کمکها و اعانات.
همچنين در صورت عدم تسليم ترازنامه، حساب سود و زيان يا حساب درآمد و هزينه (حسب مورد) به اداره امور مالياتي مربوط، عدم کسر و پرداخت به موقع مالياتهاي حقوق و تکليفي اشخاص ثالث و يا عدم وصول ماليات بر ارزش افزوده و عدم پرداخت آن به اداره امور مالياتي ذيربط، موسسه خيريه مشمول جرائم مقرر در قوانين مربوط خواهد شد، ليکن از شمول معافيت موضوع بند (ط) خارج نميگردد.
ضمناً چنانچه تمام يا بخشي از فعاليتهاي موسسه خيريه فاقد مجوز و خارج از موضوع اساسنامه مصوب آن باشد، درآمدهاي حاصل از اين فعاليتها مشمول معافيت بند (ط) نخواهد بود.
با مطالعه و بررسي قانون مالياتها ملاحظه مي شود که قانونگذار مزايا و تسهيلات ويژه اي را براي فعالان اقتصادي پيش بيني نموده است که به شرط رعايت پاره اي از موارد موديان مي توانند از اين معافيتها بهره مند گردند. اما متاسفانه در بيشتر موارد موديان بعلت عدم آگاهي از مفاد قانون و يا سهل انگاري در انجام تکاليف و وظايف علاوه بر آنکه نمي توانند از تسهيلات در نظر گرفته شده استفاده نمايند، ملزم به پرداخت ماليات نيز مي گردند. موسسات خيريه و عام المنفعه نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با وجود معافيتهاي در نظر گرفته شده براي اين گونه از موسسات، معمولاً بعلت عدم رعايت موازين قانوني مشمول ماليات گرديده و از اين بابت ضررهاي جبران ناپذيري را متحمل مي شوند. شرايط و ويژگيهاي موسسات خيريه و عام المنفعه
با توجه به مفاد قانونی فوق، قانونگذار شرايط و ويژگيهايي را براي موسسات خيريه و عام المنفعه بمنظور برخورداري از تسهيلات و مزاياي مالياتي پيش بيني نموده است که در ذيل به مهمترين آنها اشاره مي شود:
۱. موسسه رسماً تحت يکي از عناوين خيريه و عام المنفعه به ثبت رسيده باشد و غيرانتفاعي بودن موسسه نيز در اساسنامه تصريح شده باشد.
۲. کمک ها و هداياي دريافتي نقدي و غيرنقدي موسسه خيريه و عام المنفعه به موجب اساسنامه آن به مصرف امور فوق رسيده و اين امر نيز توسط سازمان امور مالياتي کشور تاييد شود:
۳. اساسنامه موسسات خيريه و عام المنفعه بايد متضمن اين موضوع باشد که موسسان و وابستگان طبقات اول و دوم آنان و همچنين هيات امناء و مديران موسسه حق معامله با موسسه را ندارند.
۴. اساسنامه موسسه صرفاً حاکي از اين باشد که موسسان يا صاحبان سرمايه حق هيچگونه برداشت و يا تخصيص ازمحل کمک ها و هداياي دريافتي نقدي و غيرنقدي به موسسه را ندارند و بعد از انحلال، دارايي موسسه به سازمان بهزيستي کشور يا يکي از موسسات دولتي و يا موسسات خيريه و عام المنفعه ديگر واگذار گردد.
۵. مرجع نظارت بردرآمد و هزينه موسسات خيريه و عام المنفعه، سازمان امور مالياتي کشور و ادارات تابعه و سازمان اوقاف حسب تفويض اختيار از سوي سازمان امور مالياتي خواهد بود
۶. موسسات خيريه و عام المنفعه مکلفند صورتحساب درآمد و هزينه سالانه خود را که متکي به اسناد و مدارک قابل قبول باشد، حداکثر تا چهارماه بعد از پايان سال مالي موسسه به مرجع ناظر مربوطه تسليم نمايند و مرجع ناظر موسسه نيز بايد ظرف چهارماه از تاريخ وصول صورتحساب، نتيجه رسيدگي را در مورد صورتحساب درآمد و هزينه و رعايت مقررات قانون و آيين نامه اجرايي ماده (۱۳۹) قانون اعلام و درصورت تاييد، گواهي لازم را جهت اقدام قانوني به اداره امور مالياتي مربوط تسليم نمايد.
۷. موسسات خيريه و عام المنفعه مکلف به انجام ساير مقررات مذکور در آيين نامه اجرايي مربوطه و تکاليف مقرر از جمله تسليم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زيان و کسر و پرداخت ماليات اشخاص ثالث طبق قانون مالياتهاي مستقيم خواهند بود.
۸. عدم رعايت شرايط و ترتيبات مقرر در قانون مالياتهاي مستقيم از سوي موسسات خيريه و عام المنفعه در هر سال مالي موجب محروميت از معافيت مقرر در آن سال خواهد شد
همانطور که قبلاً اشاره شد بهره گيري موسسات خيريه و عام المنفعه از معافيت موضوع بند (ط) ماده (۱۳۹) قانون مالياتهاي مستقيم، علاوه بر ساير شرايط مصرح در قوانين و آيين نامه هاي مربوط، منوط بر نظارت سازمان امور مالياتي کشور بردرآمد و هزينه اين دسته از موسسات است. به علاوه برخورداري از معافيت هاي مالياتي مذکور در تبصره (۱) ماده (۱۳۹) ق م م براي وجوهي که از فعاليتهاي غيرانتفاعي و به منظور پيشبرد اهداف و وظايف اشخاص موضوع ماده (۱۳۹) ق. م م و در چارچوب اساسنامه آنها تحصيل مي شود، نيز مستلزم نظارت سازمان امور مالياتي کشور بردرآمد و هزينه آنان است. بنابراين نظر به آثار اجتماعي و اقتصادي معافيت هاي مالياتي اعطائي به اين موسسات، ضروري است که نظارت هاي لازم به گونه اي دقيق و شفاف اعمال گردند. (بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۷و۸)
۵- اسناد و مدارك مورد نياز براي ثبت نام و تشكيل پرونده:
اشخاص موضوع ماده ( ۱۳۹ ) قانون از جمله مؤسسات خيريه بايد ظرف يك ماه از تاريخ ثبت در مراجع ذيصلاح يا دريافت پروانه فعاليت به اداره امور مالياتي ذيربط مراجعه و ضمن تكميل و ارائه دفترچه ثبت نام (مطابق نمونه تهيه شده توسط سازمان امور مالياتي كشور) حسب مورد اسناد و مدارك ذيل را جهت تشكيل پرونده به اداره امور مالياتي تحويل نمايند:
الف ) اصل و تصوير اساسنامه به ثبت رسيده توسط مراجع ذيربط ظرف يك ماه
ب) اصل و تصوير آگهي تأسيس منتشره در روزنامه رسمي
پ) اصل و تصوير مدارك شناسايي موسسان يا صاحبان سرمايه
ت) اصل و تصوير مجوز يا پروانه فعاليت
ث) مشخصات حساب هاي بانكي (شماره حساب، نام بانك و شعبه آن) مفتوحه بنام مؤسسه
تبصره ( ۱): اداره كل موظف است پيش از تعيين ناظر (ناظرين) موسسات خيريه، با تطبيق تصوير اسناد و مدارك تسليمي از سوي موسسه با اصل آن صحت مدارك را بررسي نمايد. به علاوه اداره كل م يبايست با حصول اطمينان از ثبت مؤسسه در مراجع ذيصلاح، عنوان صورتحسا بهاي بانكي تسليمي را نيز با نام مؤسسه تطبيق دهد.
تبصره( ۲): در صورت اصلاح اساسنامه در زمان فعاليت موسسه خيريه، موسسه موظف است رونوشت يا تصوير مصدق اساسنامهاصلاحي را ظرف مدت يك ماه از تاريخ تصويب آن، به اداره امور مالياتي و ناظر ذيربط تسليم نمايد. (بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۷– عیسی شهسوار خجسته ۱۳۸۰)
۶- نحوه انتخاب نظار و صدور احكام مربوط:
اداره كل مكلف است حداكثر ظرف يك هفته از تاريخ دريافت درخواست مودي براي تعيين ناظر به ترتيب زير اقدام نمايد:
الف) چنانچه موسسه در گروه موسساتي قرار مي گيرد كه بر اساس بند (الف) ماده ( ۳) اين دستورالعمل وظيفه نظارت بر درآمد وهزينه آنها به سازمان اوقاف و امور خيريه محول شده است، موسسه را جهت تعيين ناظر به سازمان موصوف معرفي نمايد.
ب) موسساتي كه با نظر مستقيم وزير محترم امور اقتصادي و دارايي يا رييس كل محترم سازمان امور مالياتي كشور، امر نظارت بردرآمد و هزينه آنها به ساير سازمان ها يا نهادها واگذار گرديده است را جهت تعيين ناظر به سازمان يا نهاد ذيربط معرفي نمايد.
پ) براي آن دسته از موسساتي كه مشمول بند (الف) و (ب) فوق نمي باشند، بايد ناظر يا نظار واجد شرايط انتخاب و پس از صدور حكم (مطابق نمونه حكم پيوست) به موسسه معرفي شوند. بعلاوه، تصوير اساسنامه و اساسنامه اصلاحي حسب مورد و ساير مدارك مربوط بايد در اختيار ناظر قرار داده شود.
تبصره ( ۱) : اداره كل ميتواند حسب ضرورت و با توجه به حجم و گستره جغرافيايي فعاليت موسسه خيريه، نظارت بر درآمد و هزينه موسسه خيريه را به گروهي سه نفره، شامل يك سرپرست و دو عضو واگذار نمايد. در نظارت گروهي، گزارش نهايي با ذكر نام و درج مهر و امضاء تمامي اعضاء و تاييد سرپرست گروه تهيه مي گردد.
تبصره ( ۲) مدت اعتبار احكام صادره براي نظار دو سال مالياتي (عملكرد) است و انتخاب مجدد نظار مذكور پس از انقضاي اين مدت، بلامانع خواهد بود.
تبصره ( ۳) : در صورت انتقال، بازنشستگي يا عدم امكان ادامه فعاليت ناظر به هر دليل ديگر، اداره كل مكلف است حداكثر ظرف مدت يك هفته نسبت به تعيين ناظر جديد اقدام نمايد.
بديهي است، ناظر پيشين موسسه بايد كليه مدارك و مستندات مربوط و گزارش آخرين اقدامات انجام شده خود را به ناظر جديد تسليم نمايد. . (بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۸-شهسوار خجسته ۱۳۸۰)
۷-وظایف ناظر:
ناظر مکلف است با مراجعه به موسسه خيريه موارد ذيل را بررسي و گزارش مربوط را به اداره امور مالياتي ذيربط ارائه نمايد:
۱. بررسي و اظهار نظر در مورد منابع درآمدي موسسه خيريه و ارائه گزارش تفکيکي درآمدها، شامل کمکها و هداياي موضوع بند “ط” ماده ۱۳۹ قانون و ساير درآمدها.
۲. بررسي و اظهار نظر در مورد مصارف و هزينه هاي موسسه خيريه و ارائه گزارش تفکيکي شامل مصارف مصرح در بند “ح” ماده ۱۳۹ قانون، هزينه هاي مربوط به امور جاري موسسه و ساير هزينهها.
۳. بررسي و اظهار نظر در مورد ميزان تطابق دامنه موضوعي و مکاني فعاليت هاي موسسه با اساسنامه مصوب و مجوزهاي صادره براي آن.
۴. بررسي و اظهار نظر در مورد ميزان صحت و کفايت سازو کارهاي کنترل داخلي موسسه خيريه که زمينه کاهش ريسک رسيدگي مالياتي را فراهم ميآورد.
۵. نظارت بر فعاليتهاي غيرانتفاعي موضوع تبصره (۱) ماده ۱۳۹ قانون (برگزاري دوره هاي آموزشي، سمينارها و…) حسب درخواست مکتوب موسسه.
۶. بررسي و اظهار نظر در خصوص تغييرات ايجاد شده در داراييهاي موجود و يا ايجاد دارايي جديد از محل كمك ها و هداياي دريافتي موسسه و تعيين ميزان بهرهگيري از اين داراييها در جلب کمک، انجام امور مصرح در اساسنامه و ارائه خدمات موضوع بند “ح” ماده (۱۳۹) قانون ماليات هاي مستقيم.
همچنين درخصوص موسساتي که داراي شعبه ميباشند، ناظر بايد به نحوي برنامه ريزي نمايد که شعب موسسه را نيز مورد نظارت قرار دهد.
(بخشنامه شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳ ص۱۰، عیسی شهسواری ۱۳۸۰)
نتیجه گیری :
بنا بر موارد ذکر شده در مقاله مذکور میتوان نتیجه گرفت که موسسات خیریه و عام المنفعه در صورت رعایت نکات ثبت نام ، اسناد و مدارک مثبته ، رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری و مالیاتی و جذب منابع مالی از منابع مشخص و قابل قبول و صرف و هزینه آنها در راستای اهداف و اساس نامه شرکت به انضمام رعایت اصل افشاء در تمامی مراحل ، میتوانند گزارشات مربوط به نحوه عملکرد آن موسسات توسط نظار مالیاتی را به درستی پاسخ و باعث گزارشی مقبول گردند و لذا با انجام کلیه تکالیف مالی و مالیاتی ( اعم از نگهداری دفاتر قانونی و تحریر صحیح آنها، ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و شفاف سازی مالی، متکی بودن اسناد مالی به سند حسابداری در ماده ۱۴۷ ق م م مذکور ) باعث برخورداری از معافیت نرخ صفر تبصره ۱ ماده ۱۳۲ میشود.
منابع:
۱-جعفرى صميمى، احمد، اقتصاد بخش عمومى، تهران، سمت، ۱۳۷۱ ش.
۲- غفار زاده ، لطفی، مجموعه قوانین مالیات های مستقیم ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ ،
۳-دکتر محمدصالح طیب نیا ،راهنمای مدیریت خیریه ۱۳۹۶
۴-دستورالعمل چگونگي انتخاب نظار و نحوه نظارت بر درآمد و هزينه به شماره ۲۴۳۰۵/۲۰۰ -۹۳/م علی عسکری ۱۱/۱۲/ ۱۳۹۳
۵- آرمین علیزاده ، آیین دادرسی مالیاتی ۱۳۹۷
۶- دستورالعمل نحوه برخورداری موسسات خیریه از معافیت بند (ط )وتفویض اختیار مالیات بر شرکت ها واستان ۳۸۳۸۳/۴۲۳۰/۲۱۱ ،۱۳۸۲
۷-سایت اخبار حسابداری ایران ، انجمن حسابداران خبره ایران ۱۳۹۷
۸- بخشنامه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور ۱۳۹۶ و۱۳۹۷
11-2- معافیت مالیاتی موسسات خیریه منوط به فعالیت عامالمنفعه است
خبر»
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: اجرای بند «ط» ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص معافیت مالیاتی موسسات خیریه منوط به فعالیت عام المنفعه بودن آن موسسه بوده که در اساس نامه ذکر شده باشد. لذا اگر موسسهای لازم است اساسنامه خود را اصلاح کند در این خصوص اقدام نموده و ما نیز بر این اساس باید ناظر تعیین کنیم.
احمدرضا مدبرنیا امروز، ۱۲ خرداد ماه، در همایش مدیران و موسسات خیریه فعال خراسان رضوی درباره اجرای مرحله چهارم طرح قرار دوازدهم که در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در اجرای قانون مصوب شده توسط مجلس شورای اسلامی، تشکیلات خود را اجرایی کرده و نسبت به وصول مالیات اقدام میکند.
وی افزود: در موضوع خیریههای امامزادگان که نظارت آن بر عهده سازمان اوقاف است، معافیت مالیاتی آن مشروط بر این است که چهار ماه پس از انقضای سال مالی مفاصاحساب توسط شعبه تحقیق تهیه و به اداره امور مالیاتی ارسال شود. به عنوان مثال پایان سال مالی اگر آخر اسفند است، باید پایان اظهارنامه مالیاتی تا ۳۱ تیر ماه ارائه شود.
مدبرنیا ادامه داد: در اجرای تبصره یک ماده ۱۴۶ قانون مالیاتهای مستقیم اعطای هر گونه معافیت، مشوق و نرخ صفر مالیاتی مستلزم این است که اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر ارائه شود.
وی بیان کرد: موسساتی هستند که موقوفه ندارند؛ نظارت بر این موسسات توسط اداره کل امور مالیاتی انجام خواهد شد. اگر فعالیتهای موسسه خیریه در راستای بند «ط» ماده ۱۳۹ و در موضوع بند «ه» ماده ۱۳۰ قانون مالیاتهای مستقیم باشد، مشروط بر اینکه اظهارنامه مالیاتی خود را در قالب اسناد و دفاتر در موعد مقرر ارائه دهند، مشمول نرخ صفر بوده اما از مالیات معاف نیستند. نرخ صفر یعنی این موسسه با یک شرکت بزرگ مانند فولاد تفاوتی ندارد و صرفا در نرخ مالیاتی متفاوت است. باید مد نظر داشت که هزینههای این موسسات خیریه به موجب بند «ط» ماده ۱۳۹ شامل کمک به مستمندان، تجهیز مدارس و بیمارستانها و... باشد.
مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی اضافه کرد: لذا تقاضای من بر این است که جلسهای آموزشی در همین خصوص برای موسسات خیریه برگزار شود. اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی این آمادگی را دارد این دوره را به صورت رایگان برای مدیران موسسات خیریه برگزار کند چرا که در تیر ماه باید اظهارنامه مالیاتی ارسال و این نیز میطلبد تا این دوره آموزشی برگزار شود.
مدبرنیا گفت: زمانی میتوان بند «ط» ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم را در خصوص معافیت مالیاتی موسسات خیریه اجرایی کنیم که که عامالمنفعه بودن آن موسسه در اساسنامه ذکر شده باشد؛ لذا اگر موسسهای که لازم است اساسنامه خود را اصلاح کند، در این خصوص باید اقدام نموده و ما نیز بر این اساس ناظر تعیین میکنیم.
وی با اشاره به موسساتی که در کنار فعالیت خیریه درآمدزایی دارند، عنوان کرد: اگر در یک موسسه خیریه علاوه بر فعالیتهای خیرخواهانه از طریق خرید و فروش نیز درآمدزایی صورت گیرد، هر چه در آن مقوله سود داشته باشد، مشمول مالیات خواهد شد.
مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: هماکنون در حال شناسایی موسسات خیریه هستیم که اطلاعرسانی این کار در قالب نامه و پیامک در حال انجام است. بر همین اساس مدیران موسسات خیریه به اداره امور مالیاتی باید مراجعه کنند تا در خصوص معافیت مالیاتی ساماندهی انجام دهیم.
مدبرنیا افزود: نگاه ما به موسسات خیریه نگاه مالیاتی نیست زیرا معتقدیم موسسات خیریه بازوی دولت هستند. در برخی موارد کمکرسانی که دولت نمیتواند ورود کند، این موسسات هستند که وارد عرصه میشوند. از طرفی ما باید بر اساس قانون عمل کنیم؛ لذا اگر موسساتی اشراف قانونی در حوزه مالیاتی ندارند، نیاز به آموزش دارند که برای این منظور نیز آمادگی لازم را داریم.
11-3- معافیت مالیاتی موسسات خیریه چیست؟
فصل اول باب چهارم قانون مالیات مستقیم، در خصوص معافیت های مالیاتی، تعین تکلیف نموده و ماده 139 که در خصوص معافیت مالیاتی برخی درآمدهای کسب شده توسط مراجع مختلف و مصادیق آن ها، تعیین تکلیف می کند نیز در این فصل قرار دارد.
بند ط ماده 139 قانون مالیات، مقرر داشته: "کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده اند، .....، از پرداخت مالیات معاف است." قانون گذار در این ماده، معافیت مالیاتی موسسات خیریه را مشروط به وجود برخی شرایط نموده و در بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی نیز شرایط جدیدی، برای معافیت مالیاتی موسسات خیریه، مورد تصریح قرار گرفته است.
ماده 127 قانون مالیات مستقیم نیز کمک های نقدی و غیر نقدی بلاعوض سازمان های خیریه یا عام المنفعه را مشمول مالیات اتفاقی نمی داند. با توجه به مقدمات مذکور، در پاسخ به این پرسش که معافیت مالیاتی موسسات خیریه چیست؟ باید گفت؛
چنانچه موسسات خیریه، از شرایط پیش بینی شده در قانون مالیات مستقیم و آخرین بخشنامه ای که در این خصوص، توسط سازمان امور مالیاتی، به نهادهای ذی صلاح ابلاغ شده، برخوردار باشند، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی، نبوده و از این بابت، جریمه ای نخواهند شد.
11-4- شرایط معافیت مالیاتی موسسات خیریه
برای بررسی شرایط معافیت مالیاتی موسسات خیریه، باید بند ح و ط ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم و مفاد آخرین بخشنامه سازمان امور مالیاتی در این خصوص را مورد بررسی قرار داد. بر اساس موارد مذکور، شرایط معافیت مالیاتی موسسات خیریه، تا زمان نگارش مقاله که آبان ماه 1402 است، به شرح زیر می باشد:
موسسه خیریه، به ثبت رسیده باشد؛
موسسه، اقدامات لازم، نظیر تنظیم و ثبت اظهارنامه موسسات خیریه (اظهارنامه مالیاتی) و تقدیم دفاتر به سازمان امور مالیاتی را انجام دهد تا این سازمان، بر درآمد و هزینه های موسسه، نظارت داشته باشد؛
موسسه خیریه، حمایت ها و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به صورت ساتنا و پایا و با ایجاد و درج شناسه 14 رقمی در قسمت شناسه پرداخت، پرداخت کند و اقدام به ثبت اطلاعات لازم، در سامانه ثبت معافیت مالیاتی موسسات خیریه tab17.mcls.gov.ir نماید؛
کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی این موسسات، باید به موجب اساسنامه و آیین نامه موسسات خیریه، به مصرف امور مندرج در بند ح ماده 139 قانون مالیات مستقیم رسیده باشند که مواردی چون، "تحقیقات فرهنگی، علمی، فنی، اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان، مراکز نگهداری و مراقبت سالمندان، کارگاه های حرفه آموزی و اشتغال مصدومان ضایعه نخاعی، معلولان جسمی و حرکتی، زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست و... را در بر می گیرند.
شایان ذکر است، بر اساس آخرین بخشنامه سازمان امور مالیاتی، آن دسته از موسسات خیریه ای که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۹، صرفا به علت هایی چون، عدم تسليم اظهارنامه مالياتی و يا دفاتر و اسناد و مدارک مربوط به عملکرد خود به سازمان امور مالیاتی، مشمول برخورداری از معافيت يا نرخ صفر مالياتی نشده اند، در صورت تسلیم اظهارنامه تا پایان سال ۱۴۰۲ (سال نگارش مقاله)، مشمول بخشش کلیه جرایم مالیاتی، می شوند.
11-5- سامانه ثبت معافیت مالیاتی موسسات خیریه
همانطور که در توضیح شرایط معافیت مالیاتی موسسات خیریه، ذکر شد، در حال حاضر، کلیه موسسات خیریه، می بایست، علاوه بر رعایت قواعد مندرج در بند ط ماده 139 قانون مالیات مستقیم، حمایت ها و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به صورت ساتنا و پایا و با ایجاد و درج شناسه 14 رقمی در قسمت “شناسه پرداخت”، پرداخت کنند و اطلاعات آن را در سامانه ثبت معافیت مالیاتی موسسات خیریه درج نمایند تا از معافیت مالیاتی، برخوردار گردند.
سامانه ثبت معافیت مالیاتی موسسات خیریه که از طریق آدرس tab17.mcls.gov.ir در دسترس مشمولین این نوع معافیت می باشد، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه اندازی شده و اطلاعات ثبت شده در آن، در اختیار سازمان امور مالیاتی، قرار خواهد گرفت.
درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir، یکی از زیر مجموعه های سایت اصلی سازمان مالیات tax.gov.ir بوده که تمامی مشمولین مالیات، می توانند با تشکیل حساب کاربری در آن، از امکاناتی چون، استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت قبوض مربوط به آن، بهره مند گردند و مطالعه مقاله زیر در راستای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می گردد.
11-6- هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی
مقصود از هزینه های قابل قبول کمک های پرداختی، آن دسته از درآمد هایی هستند که به علت مصرف شدن در موارد پیش بینی شده در ماده 172 قانون مالیات مستقیم و سایر قوانین و آیین نامه ها، از پرداخت مالیات عملکرد، معاف خواهند شد و جزو درآمدی که ماخذ محاسبه مالیات عملکرد است، لحاظ نمی گردند. این هزینه ها، عبارتند از:
آن بخش از هزینه های موسسات خیریه خصوصی که به اشخاص پرداخت می شود، منوط بر اینکه در سامانه ثبت معافیت مالیاتی موسسات خیریه که از طریق آدرس tab17.mcls.gov.ir در دسترس است، ثبت شده باشند. (مستفاد از آنچه در بخش سوالات متداول سایت tab17.mcls.gov.ir ذکر گردیده است.)
پرداخت های مربوط به کمک های غیر نقدی موسسات خیریه، نظیر خرید بسته های حمایتی، جبران هزینههای درمانی و ...، به شرط اینکه از طریق ساتنا و پایا صورت گیرند و مطابق با الگوی پیش بینی شده در سامانه ثبت معافیت مالیاتی موسسات خیریه، نوشته شوند؛ یعنی در فیلد بابت فیش ساتنا و پایا، بابت "خرید ارزاق، پرداخت هزینه درمانی و غیره" درج شود. (مستفاد از آنچه در بخش سوالات متداول سایت tab17.mcls.gov.ir ذکر گردیده است.)
کمک به حساب های تعیین شده از طرف دولت که ماده 172 قانون مالیات مستقیم در صدر خود، در این باره، مقرر داشته: "صد درصد وجوهی که به حساب های تعیین شده از طرف دولت، به منظور بازسازی یا کمک و نظایر آن، به صورت بلاعوض پرداخت می شود"، معاف از مالیات است.
"وجوه پرداختی یا تخصیصی و یا کمک های غیر نقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی جهت تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس،دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاه های تربیتی و آسایشگاه ها و مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری (دولتی)، طبق ضوابطی که توسط وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود."
"کلیه وجوه پرداختی یا کمک های غیر نقدی بلاعوض اشخاص، شرکت ها و موسسات، به بنیادهای حامیان در دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که به منظور تعمیر، تجهیز، احداث، یا تکمیل بناها و تاسیسات و کلیه امور پژوهشی، فناوری و فرهنگی موسسات فوق پرداخت شده و به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده باشد." (مستفاد از آخرین بخشنامه موضوع اصلاحیه ضوابط اجرایی موضوع ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم).