×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 374
-->

آموزش وقف و ابتدا 8

وقف مطلق

و آن در جایی است که دو عبارت به گونه ای باشد که در آن، هم وقف بر عبارت اول و هم ابتدا به عبارت دوم، بسیار نیکو و پسندیده باشد، و در عین حال وصل آن نیز با مانعی مواجه نباشد.

وقف مطلق، تمام موارد وقف تام را به جز آن دسته که لازمند، در بر می گیرد.

پس اگر وقف های تام را به دو دسته تقسیم کنیم: دسته ای لازم و دسته ای غیر لازم؛ قسم اول داخل در وقف لازم است، و قسم دوم همگی مصادیق وقف مطلق هستند، گر چه ممکن است مصادیق وقف مطلق، منحصر به وقف تام نباشد و بعضی از موارد وقف کافی را نیز شامل شود.

شایان ذکر است، آن چه درباره موارد شیوع وقف تام گفته شد، در مورد وقف مطلق نیز صادق است.

مثال هایی از وقف مطلق

«وَ لَوْ رَدُّوهُ اِلَی الرَّسُولِ وَ اِلَی اُولِی الاَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبُطُونَهُ مِنْهُمْ* وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَ تَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ اِلاَّ قَلِیلاً». (نساء (۴) آیه ۸۳).

«لَیَجْمَعَنَّکُمْ اِلَی یَوْمِ الْقِیَمَهِ لاَ رَیْبِ فِیهِ* وَ مَنْ اَصْدَقُ مِنَ اللهِ حَدِیثاً». (نساء (۴) آیه ۸۷).

«اَللهُ لاَ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ* نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ». (آل عمران (۳) آیه ۲ و ۳).

«وَ اَنْزَلَ الْفُرْقَانَ* اِنَّ الَّذِینَ کَفَروُا». (همان، آیه ۴).

«مِنْ قَبْلِ اَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَ بَیْعٌ فِیهِ وَ لاَ خُلَّهٌ وَ لاَ شَفَاعَهٌ* وَ الْکَافِروُنَ هُمُ الظَّالِمُونَ». (بقره (۲) آیه ۲۵۴).

«فَلاَ رَفَثَ وَ لاَ فُسُوقَ وَ لاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ* وَ مَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللهُ* وَ تَزَوَدُّوا فَاِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی». (همان، آیه ۱۹۷).

وقف جایز

و آن در جایی است که دو عبارت به گونه ای باشد که هم وصل و هم فصل (وقف) آن ها جایز است، زیرا هر دو دارای سبب است؛ به طور مثال، گفته شده که وقف بر

«وَ مَا اُنْزِلْ مِنْ قَبْلِکَ»

در آیه ۱۴ سوره بقره، از نوع وقف جایز است، زیرا از طرفی واو عطف، اقتضای وصل دارد، و از طرفی تقدیم مفعول بر فعل در

«بِالاخِرَهِ هُمْ یُوِقُنونَ»

نظم دیگری به جمله داده است. [و این امر اقتضای وقف را دارد، چرا که کلام دارای نظمی مغایر با نظم جمله قبل است].

به طور کلی می توان گفت: تمام موارد وقف کافی، به جز آن چه که آن را «وقف بیان تام» نامیدیم، از مصادیق وقف جایز هستند، زیرا در تمام موارد وقف کافی، عدم رابطه لفظی (اعرابی) بین دو عبارت، اقتضای وقف را دارد و وجود رابطه معنوی، اقتضای وصل را دارد؛ مضاف بر آن که در بعضی از موارد، وجود بعضی روابط لفظی غیر اعرابی، بر اقتضای وصل می افزاید، مانند مثالی که زده شد، که واو عطف به اقتضای وصل دامن می زند، گر چه عطف در آن، از نوع عطف جمله به جمله است و هیچ کدام از جمله ها نیز محلی از اعراب ندارند تا موجب ایجاد رابطه اعرابی بین معطوف و معطوف علیها شود.

مثال های دیگر از وقف جایز

«وَ لاَ تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ* وَ لاَمَهٌ مُؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَهٍ» . (بقره (۲) آیه ۲۲۱).

«وَ اِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ اَجَلَهُنَّ فَاَمْسِکُوهُنَّ بِمُعْرُوفٍ اَوْ سَرِّ حُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ* وَ لاَ تُمْسِکُو هُنَّ ضِرَاراً لِتَعْتَدُوا* وَ مَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ* وَ لاَ تَتَّخِذُوا ایاتِ اللهِ هُزُواً* وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ» . (همان، آیه ۲۳۱).

«اَللهُ لاَ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ* لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ* لَهُ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِی الاَرْضِ» . (همان، آیه ۲۵۵).

«اِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ اِلَی اَجَلٍ مُسَمّیً فَاکْتُبُوهُ* وَ لْیَکُْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبِ بِالْعَدْلِ* وَ لاَ یَأْبَ کَاتِبٌ اَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللهُ» . (همان، آیه ۲۸۲).

«لاَ یُکلّفُ اللهُ نَفْساً اِلاَّ وُسْعَهَا* لَهَا مَا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ» . (همان، آیه ۲۸۶).

«اِنَّ الذِّینَ عِنْدَ اللهِ الاِسْلاَمُ* وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ اِلاَّ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ* وَ مَنْ یَکْفُرْ بِایَاتِ اللهَ فَاِنَّ اللهَ سَرِیعُ الْحِسَاب» . (آل عمران (۳) آیه ۱۹).

«وَ جَاهِدُوا فِی اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ* هُوَ اجْتَبیکمْ وَ مَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ* مِلَّهَ اَبِیکُمْ اِبْرَاهِیمَ* هُوَ سَمَّیکُمُ الْمُسْلِمِین» . (حج(۲۲) آیه ۷۸).

وقف مجوز لوجه

وقفی است که به علتی تجویز شده است، گر چه وصل آن نیز جایز است، مانند:

وقف بر «اُولَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الْحَیَوهَ الدُّنْیَا بِالاخِرَهِ»

و ابتدا به «فَلاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لاَ هُمْ یُنْصَرُونَ» در آیه ۸۶ سوره بقره

زیرا که «فاء» در «فَلاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمْ» اقتضای سببیت و جزا را دارد که این امر، موجب برای وصل می شود؛ و اگر لفظ فعل، استئناف گرفته شود، برای فصل (وقف) نیز وجهی وجود دارد. بعضی این وقف را معادل وقف حسن دانسته اند، که به نظر می رسد صحیح نباشد، چون در وقف حسن، ابتدای به مابعد نیکو نیست و همان طور که خواهد آمد، سجاوندی بیش تر مصادیق آن را از نوع ممنوع می داند: بنابراین، موارد زیادی از وقف های کافی، مصادیق وقفِ مُجَوَّز هستند.

..........................

منبع جامعه القرآن الکریم

درباره ما

این سامانه با همت مجمع خیرین قرآنی روستایی استان اصفهان و موسسه خیریه مهر فضیلت و با همکاری اتحادیه موسسات قرآنی استان سیستان و بلوچستان و سایر اتحادیه های استانی که بخواهند در این طرح مشارکت نمایند. در راستای توسعه و آموزش حفظ جزء سی ام قرآن کریم با نقش شتاب دهنده ، تسهیل گر ، در مهرماه سال 1401 راه اندازی شده است.امید است با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان - اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان و سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان - اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان - کانون فرهنگی امور مساجد استان اصفهان و همه موسسات مردمی و دولتی بتواند سهم اندکی در توسعه فرهنگ قرآن کریم و عترت بردارد.

تماس با ما

آدرس مجمع خیرین قرآنی و روستایی اصفهان:

اصفهان،خیابان عسگریه – چهارراه دشتستان-خیابان دشتستان شمالی – انتهای بن بست 37 (فروردین )-پلاک 11

کد پستی : 8199773331

شماره تماس: 60-35676859 031

پست الکترونیک

 

header

مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان

سایت احسن الحدیث

redirect

ورود به ستاد اجرائی قرآنی احسن الحدیث

 

خلاصه ای از سایت

ستاد  قرآنی احسن الحدیث (مرکز نشر معارف قرآن و نهج البلاغه اصفهان) از سال 1387 با هدف توسعه و نشر تفسیر قرآن کریم در سراسر کشور  آغاز به کار نمود و به حمد خداوند منان با پشتوانه عظیم الهی و ​دعای چهارده معصوم علیهم السلام وبا همکاری مراکز بزرگ قرآنی در سطح کشور بخصوص مهد قرآن، جامعه القرآن، دارالقرآن الکریم و حوزه های علمیه و ...  با حمایت چند تن از خیرین گرانقدر گام‌های بلندی را در زمینه انتشار آثار تفسیری قرآن کریم بخصوص آثار مفسر اندیشمند و فرزانه دکتر محمدعلی انصاری با روش برگزاری مسابقات تفسیری  برداشته است و توانسته بیش از حدود هفتصد هزار نفر را بطور مستقیم در این مسابقات سازماندهی نماید و قریب یک هزار و دویست جایزه کمک هزینه کربلا و مشهد مقدس را برای برگزیدگان در این مسابقات تأمین و پرداخت نماید.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

 

 

سایت روستانت

redirect

ورود به سایت

بنیاد خیریه خواجه نصیر طوسی که با شماره 25509 در اداره ثبت شرکت ها و با شماره مجوز  187877/83/8/1 در وزارت کشور به ثبت رسیده است با هدف کمک به رفع محرومیت از مناطق محروم کشور و با اولویت روستاهای کشور تاسیس گردیده است.جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

 

سایت موسسه بیان هدایت نور

redirect

ورود به سایت

 

پایگاه اطلاع رسانی و آرشیو کلیه آثار و محصولات استاد مفسر دکتر محمدعلی انصاری.

 

سایت مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

این موسسه باهدف ارزشمندتوان افزایی مسئولین،مربیان وفعالین قرآنی سراسرکشوربه همت عالی فرهیختگان قرآنی استان درنیمه دوم سال  1392تأسیس شد.

برنامه هاوچشم اندازموسسه:

  • حمایت ویژه آموزشی ازموسسات وخانه های قرآنی
  • حمایت وپشتیبانی آموزشی وعلمی ازمراکزونهادهای فرهنگی وهرگونه فعالیتی که درجهت احیاءوارتقاءفرهنگ قرآنی غیردولتی وگسترش مذهب برحق جعفری وحمایت معنوی وعلمی درجهت ایجادتشکلهای خیرین قرآنی دراستان اصفهان ونقاط محروم ومستعدکشوروبرقراری سازوکارهای حمایتی مرتبط جهت نشرفرهنگ ومعارف قرآن به خصوص درمناطق محروم کشور  
  • اشاعه فرهنگ قرآنی ونهج البلاغه و صحیفه سجادیه وعلوم اهلبیت علیهم السلام ازطریق توسعه فعالیتهای قرآنی درمساجدوکانونهای فرهنگی قرآنی سراسرکشور

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

سایت کاراوب

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

سایت کاراوب، سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی توسط بخش مدیریت پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور طراحی و پیاده سازی شده است. لازم به توضیح است بعد از بهره برداری از سایت پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور (www.khairieh.ir) به دلیل اهمیت توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور عزیزمان و تقاضاهای وصول شده به مدیریت پایگاه مزبور به این نتیجه رسید که با استفاده از بانک اطلاعات موجود در سایت و سایر اطلاعات و جمع آوری کلیه مبانی که در خصوص اشتغال و کارآفرینی امکان دستیابی آن وجود دارد اقدام، و در این سایت بنام کاراوب karaweb.ir متعلق به خیریه شهید محمد گلشیرازی برای بهره برداران بارگزاری شود.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

سایت بنیاد صحیفه سجادیه

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

بنیاد صحیفه سجادیه در استان اصفهان در جهت توسعه فرهنگ قرآن و عترت براساس حدیث ثقلین در سال 1395 زیر نظر مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان تاسیس گردید. امید است این کتاب ازرشمند صحیفه سجادیه که تنها کتابی است که از سوی اهل بیت (ع) به نگارش درآمده و به عنوان زبور آل محمد و خواهر قرآن معروف است، بعد از قرآن و نهج البلاغه به آن توجه ویژه شود و در جامعه اسلامیمان مورد توجه و بهر برداری قرار گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...