×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 374
-->

آموزش وقف و ابتدا 32

نظر علما در باب وقف بر آخر آیات

قرآن کریم بنا بر قول مشهور دارای ۶۲۳۶ آیه می باشد که هر آیه با شماره خاص خود مشخص گردیده است.در طی قرون و اعصار اساتید و صاحب نظران بسیاری در باب چگونگی وقف بر اخر آیات سخن رانده و ارئه طریق نموده اند که در این قسمت به ذکر هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم :

نظریه اول :

پیروان این نظریه معتقدند بر آخر آیات مطلق بوده و ضروری است.همچنین ابتدا به آیه بعد هم مطلق است.اگر چه بین دو آیه ارتباط شدید لفظی و معنوی وجود داشته باشد و بالعکس.

آنان معتقدند حتی اگر وقف یا ابتدا باعث توخم و فساد معنی هم شود مانعی ندارد و در توجیه نظریه خود اشاره به احادیث و روایاتی می کنند که بر اساس آن رسول اکرم در آخر آیات وقف می فرمودند.

مثال :

نوع اول  : وقف بر آخر آیاتی که ارتباط لفظی مطلق به آیه دوم نداشته و ابتدا به اول آیه بعد. (تا حدی مقبول است).

مثال :

قل هو الله احد وقف شده و بر کلمه الله الصمد ابتدا شود.

نوع دوم : وقف بر آخر آیاتی که ارتباطی لفظی و معنوی به آیه دوم داشته و ابتدا به آیه بعد. (از نظر نحوی مقبوح است).

مثال :

سوره مطففین بر کلمه انهم مبعوثون وقف شده و بر کلمه لیوم عظیم ابتدا شود.

نوع سوم : وقف برآخر آیاتی که موجب توهم و فساد در معنی شده ولی ابتدا به کلمه بعد بالاثر باشد. (از نظر نحوی مقبوح است).

سوره ماعون بر کلمه ویل للمصلین وقف شده و به کلمه الذین هم … ابتدا گردد.

نوع چهارم : وقف بر انتهای آیاتی که مورد نحوی نداشته ولی ابتدا به کلمه و آیه بعد موجب توهم و فساد در معنی می گردد.

سوره صافات بر کلمه ….من افکهم لیقولون وقف شده و بر کلمه ولدالله ابتدا گردد. (قبیح است).

نظریه دوم

پیروان این نظریه معتقدند وقف بر آخر آیات مطلق نبوده و جایز است یعنی قاری در وقف بر آخر آیات و ابتدا به اول آیات بعد مجاز می باشد با این شرط که حدالامکان سنت پیامبر را نیز رعایت نماید.بر اساس این نظریه چهار حالت حاصل می شود :

مثال :

حالت اول

وقف بر آخر آیاتی که ارتباط لفظی مطلق به آیه بعد نداشته و ابتدا به اول آیه ما بعد خود.

سوره اخلاص برکلمه قل هو الله احد وقف شود و بر کلمه الله الصمد ابتدا گردد.

حالت دوم

وقف بر آخر آیاتی که ارتباط لفظی و معنوی به آیه بعد خود داشته و ابتدا از خودش و وصل به آیه بعد.

سوره مطففین بر کلمه …انهم مبعوثن وقف شده مجدداً به اول همین آیه ابتدا و به آیه بعد یعنی لیوم عظیم وصل شود.

حالت سوم

به وصل خواندن آخر آیاتی که وقف بر آن موجب توهم و فساد در معنی شود در حالی که ابتدا به آیه بعد بلااشکال است.

سوره ماعون عبارت ویل للمصلین وصل به آیه بعد الذین هم … گردد.

حالت چهارم

به وصل خواندن دو آیه که وقف بر اولی صحیح ولی ابتدا به آیه بعدی موجب توهم و فساد در معنی شود.

سوره صافات عبارت …من افکهم لیقولون وصل به آیه بعد ولدالله گردد.

نظریه سوم

پیروان این نظریه معتقدند وقف بر آخر آیات بایستی به صورت سکت باشد بدون قطع نفس بنابر جواز مطلق.یعنی برای تبیین و بیان کلماتی که در آخر آیات واقع شده اند و اینکه شنونده،از این حالت (سکت) متوجه انتهای آیه و شروع آیه بعد گردد.

نکته :

سند این نظریه به ابوعمرودانی در کتاب المکتفی فی الوقف و الابتدا می رسد.این نظریه مردود بوده و نامعقول است و به عبارتی می توان گفت پیروان این عقیده از لفظ سکت و وقف که در صدر اسلام به یک معنی به کار برده می شده تعبیر غلطی نموده و واژه سکت را با معنی عصر خود منطبق نموده اند.

نظریه چهارم

پیروان این نظریه معتقدند وقف بر آخر آیات حکم وقف بر کلمات و عبارات غیر از انتهای آیات را دارند.به تعبیر دیگر همانطور که با توجه به قواعد صرف و نحوی و ارتباط لفظی و معنوی در کلمات و عبارات وسط آیات وقف می گردد،انتهای آیات نیز همین حکم را پیدا می نماید و لا غیر و به همین دلیل است که در انتهای آیات علائم مختلفه وقف را قرار داده اند.

مثال :

کلمه مبین در آیه ۱۱ سوره لقمان انتهای آیه بوده و ارتباطی با آیه ۱۲ همان سوره ندارد چرا که آیه ۱۱ نتیجه گیری از آیات قبل خود و آیه ۱۲ موضوع و بحث جدیدی است درباره حضرت لقمان علیه السلام.

….بل الظالمون فی ضلال مبین (۱۱) ولقد ءاتینا لقمان ….

پس در نتیجه کلمه مبین وقف مطلق است.کلمه لیقولون در آیه ۱۵۱ سوره صافات انتهای آیه بوده و ارتباط شدید معنوی به آیه ۱۵۲ همان سوره دارد و در صورت وقف و ابتدا به آیه بعد فساد در معنی ایجاد می شود.

الا انهم من افکهم لیقولون (۱۵۱) ولد الله و انهم لکاذبون(۱۵۲).

پس نتیجه وقف در کلمه لیقولون قبیح است و وصل آن اولی می باشد.کلمه ولد در آیه ۱۷۱ سوره نساء وسط آیه بوده و در صورت وصل به ادامه همین آیه موجب فساد در معنی خواهد بود.

انما الله اله واحد سبحانه ان یکون له ولد له ما فی السماوات و الارض ….(۱۷۱)

پس در نتیجه کلمه ولد حکم وقف لازم و مطلق را دارد.

نکته مهم

از عمده علمای این نظریه می توان ابی عبدالله محمد بن طیفور سجاوندی،شیخ ابی محمد حسین بن علی بن سعید عمانی،شیخ زکریای انصاری،شیخ جلیل احمد بن عبدالکریم اشمونی را نام برد.

 ...............................
منبع جامعه القرآن الکریم

درباره ما

این سامانه با همت مجمع خیرین قرآنی روستایی استان اصفهان و موسسه خیریه مهر فضیلت و با همکاری اتحادیه موسسات قرآنی استان سیستان و بلوچستان و سایر اتحادیه های استانی که بخواهند در این طرح مشارکت نمایند. در راستای توسعه و آموزش حفظ جزء سی ام قرآن کریم با نقش شتاب دهنده ، تسهیل گر ، در مهرماه سال 1401 راه اندازی شده است.امید است با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان - اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان و سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان - اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان - کانون فرهنگی امور مساجد استان اصفهان و همه موسسات مردمی و دولتی بتواند سهم اندکی در توسعه فرهنگ قرآن کریم و عترت بردارد.

تماس با ما

آدرس مجمع خیرین قرآنی و روستایی اصفهان:

اصفهان،خیابان عسگریه – چهارراه دشتستان-خیابان دشتستان شمالی – انتهای بن بست 37 (فروردین )-پلاک 11

کد پستی : 8199773331

شماره تماس: 60-35676859 031

پست الکترونیک

 

header

مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان

سایت احسن الحدیث

redirect

ورود به ستاد اجرائی قرآنی احسن الحدیث

 

خلاصه ای از سایت

ستاد  قرآنی احسن الحدیث (مرکز نشر معارف قرآن و نهج البلاغه اصفهان) از سال 1387 با هدف توسعه و نشر تفسیر قرآن کریم در سراسر کشور  آغاز به کار نمود و به حمد خداوند منان با پشتوانه عظیم الهی و ​دعای چهارده معصوم علیهم السلام وبا همکاری مراکز بزرگ قرآنی در سطح کشور بخصوص مهد قرآن، جامعه القرآن، دارالقرآن الکریم و حوزه های علمیه و ...  با حمایت چند تن از خیرین گرانقدر گام‌های بلندی را در زمینه انتشار آثار تفسیری قرآن کریم بخصوص آثار مفسر اندیشمند و فرزانه دکتر محمدعلی انصاری با روش برگزاری مسابقات تفسیری  برداشته است و توانسته بیش از حدود هفتصد هزار نفر را بطور مستقیم در این مسابقات سازماندهی نماید و قریب یک هزار و دویست جایزه کمک هزینه کربلا و مشهد مقدس را برای برگزیدگان در این مسابقات تأمین و پرداخت نماید.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

 

 

سایت روستانت

redirect

ورود به سایت

بنیاد خیریه خواجه نصیر طوسی که با شماره 25509 در اداره ثبت شرکت ها و با شماره مجوز  187877/83/8/1 در وزارت کشور به ثبت رسیده است با هدف کمک به رفع محرومیت از مناطق محروم کشور و با اولویت روستاهای کشور تاسیس گردیده است.جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

 

سایت موسسه بیان هدایت نور

redirect

ورود به سایت

 

پایگاه اطلاع رسانی و آرشیو کلیه آثار و محصولات استاد مفسر دکتر محمدعلی انصاری.

 

سایت مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

این موسسه باهدف ارزشمندتوان افزایی مسئولین،مربیان وفعالین قرآنی سراسرکشوربه همت عالی فرهیختگان قرآنی استان درنیمه دوم سال  1392تأسیس شد.

برنامه هاوچشم اندازموسسه:

  • حمایت ویژه آموزشی ازموسسات وخانه های قرآنی
  • حمایت وپشتیبانی آموزشی وعلمی ازمراکزونهادهای فرهنگی وهرگونه فعالیتی که درجهت احیاءوارتقاءفرهنگ قرآنی غیردولتی وگسترش مذهب برحق جعفری وحمایت معنوی وعلمی درجهت ایجادتشکلهای خیرین قرآنی دراستان اصفهان ونقاط محروم ومستعدکشوروبرقراری سازوکارهای حمایتی مرتبط جهت نشرفرهنگ ومعارف قرآن به خصوص درمناطق محروم کشور  
  • اشاعه فرهنگ قرآنی ونهج البلاغه و صحیفه سجادیه وعلوم اهلبیت علیهم السلام ازطریق توسعه فعالیتهای قرآنی درمساجدوکانونهای فرهنگی قرآنی سراسرکشور

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

سایت کاراوب

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

سایت کاراوب، سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی توسط بخش مدیریت پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور طراحی و پیاده سازی شده است. لازم به توضیح است بعد از بهره برداری از سایت پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور (www.khairieh.ir) به دلیل اهمیت توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور عزیزمان و تقاضاهای وصول شده به مدیریت پایگاه مزبور به این نتیجه رسید که با استفاده از بانک اطلاعات موجود در سایت و سایر اطلاعات و جمع آوری کلیه مبانی که در خصوص اشتغال و کارآفرینی امکان دستیابی آن وجود دارد اقدام، و در این سایت بنام کاراوب karaweb.ir متعلق به خیریه شهید محمد گلشیرازی برای بهره برداران بارگزاری شود.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

سایت بنیاد صحیفه سجادیه

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

بنیاد صحیفه سجادیه در استان اصفهان در جهت توسعه فرهنگ قرآن و عترت براساس حدیث ثقلین در سال 1395 زیر نظر مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان تاسیس گردید. امید است این کتاب ازرشمند صحیفه سجادیه که تنها کتابی است که از سوی اهل بیت (ع) به نگارش درآمده و به عنوان زبور آل محمد و خواهر قرآن معروف است، بعد از قرآن و نهج البلاغه به آن توجه ویژه شود و در جامعه اسلامیمان مورد توجه و بهر برداری قرار گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...