×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 374
-->

بررسی جایگاه لحن ، نغمه و صوت در خشوع

در قرآن مجید صفات و ویژگی‌های متعددی برای مؤمنین ذکر گردیده است که تعدادی از این اوصاف در آیات شریفة ابتدای سوره مؤمنون ذکر شده است . در سوره مبارکه مؤمنون ، اولین ویژگی و علامت مؤمنین ، خشوع در نماز می‌باشد .
الف : آیات خشوع در قرآن مجید :
لفظ خشوع و برخی مشتقات دیگر آن ، در ۱۶ آیه قرآن مجید وارد شده است ، از جمله در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه طه : « و خشعتِ الاصوات للرحمن فلاتسمع الّا همساً »
ب : معنای خشوع
« از روی خواری و زاری ، سر به اطاعت فرودآوردن و فرمانبرداری کردن » را خشوع می‌گویند ، و لذا به کسی که اظهار اطاعت و فروتنی کند « خاشع » گفته می‌شود .
ج : چشمه‌های خشوع در انسان ، از نظر قرآن مجید
تجلّی خشوع در اعضاء ظاهری و باطنی انسان ، امری است که قرآن مجید بر آن مُهر تأیید نهاده است .
۱ـ خشوع صوت : و خشعت الاصوات للرحمن فلاتسمع الا همساً ۱۰۸ سوره طه
۲ـ خشوع قلب : الم یأن للّذین امنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله و ما نزل من الحق و .. ۱۶ سوره حدید
۳ـ خشوع بصر : خاشعة ابصارهم ترهقهم ذلّۀٌ و قد کانوا یدعون الی السجود و هم سالمون ۴۳ سوره قلم
۴ـ خشوع وجه : وجوهٌ یومئذٍ خاشعه ۲ سوره غاشیه
د: خشوع آفرینش در برابر اراده خداوند
اگر چه همه انسان‌ها در برابر اراده و امر خداوند بزرگ به صورت محض ، تسلیم نیستند و بسیاری از انسان‌ها مطیع اوامر الهی نیستند و حتی به مخالفت و بعضاً نیز به دشمنی و مبارزه با خالق خود می‌پردازند ، ولی جلوه‌های آفرینش الهی از جمله زمین و کوه‌ها در برابر خداوند خاشع و خاضع و مطیع و تسلیم محضند .
۱ـ لو انزلنا هذا القرآن علی جبلٍ لرایته خاشعاً متصدعاً من خشیة الله ۲۱ سوره حشر
۲ـ و من آیاته أنک تری الارض خاشعة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزّت وربَت ان الذی أحیاها لمحی الموتی ۳۹ سوره فصلت
هـ : قلب ، منشاء همه ظواهر خشوع
قلب انسان آمادگاه خشوع و صدور آن به سایر اعضاء از جمله صوت ، چشم و صورت می‌باشد . یعنی تا قلب خاشع نشود ، دیگر اعضاء خاشع نخواهند شد ، درست مثل یک چراغدان که نور و حرارت می‌بخشد اما اگر روغن درون چراغدان نباشد نور و حرارتی که در بیرون چراغدان هست وجود نخواهد داشت . بنابراین ، خشوع به دو صورت خشوع درونی که خشوع قلب است و خشوع بیرونی و ظاهری که خشوع صوت و بصر و وجه می‌باشد ، تقسیم می‌شود . بنابراین دو جنبه درونی و بیرونی خشوع ، انجام دو نوع فعل را در قرائت ، ایجاب می‌نماید :
۱ـ افعال درونی ۲ـ افعال بیرونی
و : ۱ـ افعال درونی : اعمال و رفتارهایی هستند که در وجود انسان و در باطن قاری قرآن وجود دارد ، علم قرائت و فن قرائت و آنچه را که قاری درحین قرائت می‌بایست مراعات نماید و قاری قرآن مجید تلاش می‌کند تا تمام آنها را در صحنه صوت خود ظاهر کند به عبارت دیگر ، آنچه را که شنونده آیات الهی می‌شنود ، جلوه‌هایی از درون قاری است ، زیرا نه قلب او را می‌توان دید و نه صوت قاری را ، پس قلب که منبع خشوع است و صوت که مظهر خشوع است ، ابتدا و انتهای افعال درونی قاری محسوب می‌شوند و بین این مبدأ و آن مظهر عناصر متعددی از قبیل فکر و اندیشه و احساس و روح و مغز و دستگاه‌های تنفس و صوت و نطق عملی می‌نمایند که همه جنبه درونی دارند .


ز : ۲ـ افعال بیرونی : افعالی بیرونی ، رفتارها و ظواهر عینی و قابل رویت با چشم ظاهر هستند که بیننده قاری آن را حس می‌کند و مشاهده می‌کند مثل چگونگی نگاه کردن قاری به مخاطبین ، چگونگی استفاده از دست در حین قرائت ، حرکت‌های سر و گردن و شانه¬ها و کمر قاری ، نحوه لباس پوشیدن و رنگ و شکل و نوع آنها ، جایگاه قرائت و … .
ح : نتیجه : این که از چهار نوع خشوعی که در قرآن ذکر شد ، دو مور د آنها درونی و فقط محسوس و یا مسموع هستند اما قابل رؤیت نیستند ولی خشوع العباد و خشوع وجوه هر دو دیدنی هستند و بر عکس مورد فوق اساساً شنیدنی نیستند . به عبارت دیگر ، به خشوع دل و خشوع صوت، خشوع درونی و به خشوع بصر و خشوع صورت ، خشوع بیرونی اطلاق می‌کنیم .
ط : تقسیم‌بندی قرائت‌ها از نظر دو فعل مذکور عبارتند از :
۱ـ قرائت و تلاوت‌های صامت ( بدون صوت )‌ که در آن‌ها قطعاً خشوع صوت وجود ندارد زیرا مخاطبی در کار نیست .
۲ـ قرائت و تلاوت فردی و مستقل که اگر چه ممکن است خشوع صوت هم وجود داشته باشد ولی شنونده و مخاطبی در کار نیست .
۳ـ قرائت و تلاوت خطابی که به آن اقراء گفته می‌شود و می‌تواند با تأثیر خشوع قاری ، دهها و صدها و یا هزاران مستمع و مخاطبی را که شنونده و بیننده قرائت و قاری هستند تحت تأثیر قرار دهد .
ی : آثار خشوع از دیدگاه قرآن
۱ـ همس صدا ( فلاتسمع الاهمسا )‌
‌۲ـ به خاک مذلت در برابر خداوند افتادن ( و یخرون لِلأذقان و … و یزیدهم خشوعاً )‌
۳ـ گریه کردن ( و یخرون لِلأذقان و یبکون و یزیدهم خشوعاً )
۴ـ تسلیم و اطاعت در برابر خداوند ( خاشعاً متصدعاً ـ خاشعین من الذل )
۵ ـ نگرانی چشم‌ها و نگاه‌های ملتمسانه ( ابصارها خاشعه ـ خشعاً ابصارهم )
۶‌ ـ صوت‌های مضطرب و نگران ( وجوهٌ یومئذٍ خاشعه )‌
ک : راه‌ها و رفتارهایی که سبب خشوع درونی هستند ( افعال درونی )
۱ـ برخی از ابزارهای متعدد لحن بیانی ( این لحن موسیقایی نیست ) از جلمه نبره‌های مفهومی و نبره‌های زینتی ، تطبیق قرائت با معنا و مفهوم آیات ، تطبیق قرائت با حس لازم و حال و حالت لازم و مقتضی آیات و…
۲ـ تأثیر برخی نغمات و مقامات و درجات خاصی از آن‌ها .
در این رابطه دو مسأله بسیار مهم می‌باشد .
اول : چنانچه از موسیقی ، دو عامل « ریتم » و « ساز » گرفته شود ، تقریباً حرف دیگری برای گفتن ندارد و اگر همین دو عامل « ریتم وساز » به قرائت قرآن افزوده شود ، دیگر قرائت قرآن نخواهد بود .
دوم : درجات صوتی یا فواصل صوتی اگر به خوبی و مناسب استفاده شوند ، در روح و جان مخاطب تأثیر زیادی دارند . به طور کلی درجات بم ، معنویت افزا و درجات متوسط ، جایگاه مناسبی برای ایجاد حالت حزن و خشوع بیشتر و درجات زیر ، تکان دهنده ، بیدارکننده و هیجان آفرین هستند .
بنابراین استفاده از تمام ظرفیت‌های فوق، قدرت عظیمی را در ایجاد خشوع در تلاوت قرآن به وجود می‌آورند .
۳ـ جلوه‌ها و فنون صوتی و لحنی : اجرا و کار بَست و کاربرد بعضی از جلوه‌های خاص لحنی وصوتی در قرائت قرآن مجید ، اثرات شگرف و نقش مؤثری در ایجاد حالت خشوع دارند . تعداد این جلوه‌ها زیاد است که فقط به سه مورد اشاره می‌شود .
الف : فن بُکا :
این فن توسط بسیاری از قراء نامی و طراز اول به اشکال مختلف ایجاد شده است ( نیازمند توضیحات شفاهی)‌
تعریف بُکاء : بروز حالت گریه و حزن در صدای قاری به هنگام قرائت قرآن مجید ، که تحت تأثیر باطنی آیات واقع می‌شود . در قرآن مجید در سه موضع به گریه و زاری که یکی از معانی خشوع است اشاره شده است .
ـ آیه ۵۹ سوره نجم أفمن هذا الحدیث تعجبون / و تضحکون ولاتبکون
ـ آیه ۱۰۹ سوره اسراء و یخرّون لِلأدقان یبکون و یزیدهم خشوعاً
ـ آیه ۵۸ سوره مریم اذا تتلی علیهم آیات الرحمن خرّوا سجداً و بُکیّا
دو حدیث در مورد بکاء در موقع تلاوت قرآن نقل می‌شود .
(کنزالعمال ـ حدیث ۴۰۲۵ ) ‌ ـ کـُلیبٌ قال : کنتُ مع علیُّ نسمع ضَجَّتَهمُ فی المسجد یقرؤن القرآن . عنه علیه السلام : طوبی هؤلاء کانوا أحب الناس الی رسول الله
عن رسول¬الله : ان القرآن نزل بالحزن فاذا قرأتُموه بکّوا فان لم تبکُوا فتباکوا و تَغنوا به فمن لم یَتَغَنَّ بالقرآن فلیس منّا / بحارالانوار ج ۸۹
ب : فن حفض الصوت :
این فن نیز یکی از فنون بسیار تأثیرگذار و حزن آور و خشوع افزا در تلاوت می‌باشد و تقریباً همه قراء نامی آن را انجام داده‌اند . ( نیازمند ارائه مثال عملی )‌
ج : فن فطور
فن فطور از جمله فنونی است که به طرز فزاینده‌ای بر خشوع تلاوت می‌افزاید و برخی قراء آن را انجام داده‌اند . ( نیازمند ارائه مثال عملی)
ل : راه‌ها و رفتارهای بیرونی مؤثر در ایجاد خشوع
همانطور که گفته شد در قرائت‌های خطابی یا « اقراء » علاوه بر خواننده ، مخاطبان زیادی حضور دارند که می‌بایست رفتارهای درونی و بیرونی قاری موجب تحریک قلب و احساسات و در نتیجه ایجاد حالت خشوع در آنها شود که به این رفتارها اشاره شد و حضوراً هم ذکر خواهد شد .

........................

منبع

درباره ما

این سامانه با همت مجمع خیرین قرآنی روستایی استان اصفهان و موسسه خیریه مهر فضیلت و با همکاری اتحادیه موسسات قرآنی استان سیستان و بلوچستان و سایر اتحادیه های استانی که بخواهند در این طرح مشارکت نمایند. در راستای توسعه و آموزش حفظ جزء سی ام قرآن کریم با نقش شتاب دهنده ، تسهیل گر ، در مهرماه سال 1401 راه اندازی شده است.امید است با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان - اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان و سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان - اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان - کانون فرهنگی امور مساجد استان اصفهان و همه موسسات مردمی و دولتی بتواند سهم اندکی در توسعه فرهنگ قرآن کریم و عترت بردارد.

تماس با ما

آدرس مجمع خیرین قرآنی و روستایی اصفهان:

اصفهان،خیابان عسگریه – چهارراه دشتستان-خیابان دشتستان شمالی – انتهای بن بست 37 (فروردین )-پلاک 11

کد پستی : 8199773331

شماره تماس: 60-35676859 031

پست الکترونیک

 

header

مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان

سایت احسن الحدیث

redirect

ورود به ستاد اجرائی قرآنی احسن الحدیث

 

خلاصه ای از سایت

ستاد  قرآنی احسن الحدیث (مرکز نشر معارف قرآن و نهج البلاغه اصفهان) از سال 1387 با هدف توسعه و نشر تفسیر قرآن کریم در سراسر کشور  آغاز به کار نمود و به حمد خداوند منان با پشتوانه عظیم الهی و ​دعای چهارده معصوم علیهم السلام وبا همکاری مراکز بزرگ قرآنی در سطح کشور بخصوص مهد قرآن، جامعه القرآن، دارالقرآن الکریم و حوزه های علمیه و ...  با حمایت چند تن از خیرین گرانقدر گام‌های بلندی را در زمینه انتشار آثار تفسیری قرآن کریم بخصوص آثار مفسر اندیشمند و فرزانه دکتر محمدعلی انصاری با روش برگزاری مسابقات تفسیری  برداشته است و توانسته بیش از حدود هفتصد هزار نفر را بطور مستقیم در این مسابقات سازماندهی نماید و قریب یک هزار و دویست جایزه کمک هزینه کربلا و مشهد مقدس را برای برگزیدگان در این مسابقات تأمین و پرداخت نماید.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

 

 

سایت روستانت

redirect

ورود به سایت

بنیاد خیریه خواجه نصیر طوسی که با شماره 25509 در اداره ثبت شرکت ها و با شماره مجوز  187877/83/8/1 در وزارت کشور به ثبت رسیده است با هدف کمک به رفع محرومیت از مناطق محروم کشور و با اولویت روستاهای کشور تاسیس گردیده است.جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

 

سایت موسسه بیان هدایت نور

redirect

ورود به سایت

 

پایگاه اطلاع رسانی و آرشیو کلیه آثار و محصولات استاد مفسر دکتر محمدعلی انصاری.

 

سایت مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

این موسسه باهدف ارزشمندتوان افزایی مسئولین،مربیان وفعالین قرآنی سراسرکشوربه همت عالی فرهیختگان قرآنی استان درنیمه دوم سال  1392تأسیس شد.

برنامه هاوچشم اندازموسسه:

  • حمایت ویژه آموزشی ازموسسات وخانه های قرآنی
  • حمایت وپشتیبانی آموزشی وعلمی ازمراکزونهادهای فرهنگی وهرگونه فعالیتی که درجهت احیاءوارتقاءفرهنگ قرآنی غیردولتی وگسترش مذهب برحق جعفری وحمایت معنوی وعلمی درجهت ایجادتشکلهای خیرین قرآنی دراستان اصفهان ونقاط محروم ومستعدکشوروبرقراری سازوکارهای حمایتی مرتبط جهت نشرفرهنگ ومعارف قرآن به خصوص درمناطق محروم کشور  
  • اشاعه فرهنگ قرآنی ونهج البلاغه و صحیفه سجادیه وعلوم اهلبیت علیهم السلام ازطریق توسعه فعالیتهای قرآنی درمساجدوکانونهای فرهنگی قرآنی سراسرکشور

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

 

سایت کاراوب

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

سایت کاراوب، سامانه جامع اشتغال و کارآفرینی توسط بخش مدیریت پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور طراحی و پیاده سازی شده است. لازم به توضیح است بعد از بهره برداری از سایت پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور (www.khairieh.ir) به دلیل اهمیت توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور عزیزمان و تقاضاهای وصول شده به مدیریت پایگاه مزبور به این نتیجه رسید که با استفاده از بانک اطلاعات موجود در سایت و سایر اطلاعات و جمع آوری کلیه مبانی که در خصوص اشتغال و کارآفرینی امکان دستیابی آن وجود دارد اقدام، و در این سایت بنام کاراوب karaweb.ir متعلق به خیریه شهید محمد گلشیرازی برای بهره برداران بارگزاری شود.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...

سایت بنیاد صحیفه سجادیه

redirect

ورود به سایت

خلاصه ای از سایت

بنیاد صحیفه سجادیه در استان اصفهان در جهت توسعه فرهنگ قرآن و عترت براساس حدیث ثقلین در سال 1395 زیر نظر مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان تاسیس گردید. امید است این کتاب ازرشمند صحیفه سجادیه که تنها کتابی است که از سوی اهل بیت (ع) به نگارش درآمده و به عنوان زبور آل محمد و خواهر قرآن معروف است، بعد از قرآن و نهج البلاغه به آن توجه ویژه شود و در جامعه اسلامیمان مورد توجه و بهر برداری قرار گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر کلیک فرمایید...